Translate

tirsdag 2. juli 2013

Ta vare på minnene...


Kjære deg...

 

Sommeren skal visstnok være godt igang, men jeg venter fremdeles på den sommeren jeg opplevde som  liten. Da var det alltid varmt, solen skinte og svabergene var gode å ligge på etter å ha badet hele dagen.
Ting var annerledes da... Det er vel slik et barn opplever ting. De gode opplevelsene blir lagret og blir til minner man kan ta frem når man blir voksen. Jeg skjønner nå hvor heldig jeg er som har minner fra en trygg og god barndom. Det er det dessverre ikke alle som har, men jeg skulle ønske at de også kunne finne den gode følelsen de hadde når de opplevde et slikt sommer-øyeblikk... Denne følelsen kan ingen ta ifra oss uansett hva man opplever.
Minner kan være så mye..Det kan være slike øyeblikk der man bare kjenner en  følelse som sprer seg i kroppen, men minnene kan også bare sitte i hodet og tankene. Man vet hva man har opplevd, fordi man husker det. Minner kan være gode, men de kan også være forferdelig vonde...

I går gikk jeg gjennom mange minner...både i tanker, følelser,lukter og ting som hadde sin historie.
Vi ryddet bort mer fra rommet til Nathali...

Alle sier at man skal ta vare på de gode minnene, men hvordan gjør man det? Man husker mye, man har bilder og filmer, og man snakker med andre om ting man opplevde sammen. Dette er det man som regel tenker på med å ta vare på minnene.
Før vi rørte noe som helst på rommet til Nathali, tok vi bilder. Mange bilder av hele rommet, men også av alle småtingene hun hadde pyntet med, og rotet som gjorde at det var hennes rom. Jeg tar også bilder dersom jeg finner noe spesielt som jeg ønsker å huske, men som vi sikkert kommer til å kaste en annen gang. Nå vet vi at vi når som helst kan se på dem og vite hvordan det så ut. Man blir veldig redd for å glemme...

Når det kommer til ting er det kanskje lettere å tenke: det er jo bare en ting..det kan da ikke være nødvendig å spare på det?
For folk på utsiden kan denne tanken virke naturlig. For oss som har mistet noen, er tingene mye mer enn bare en gjenstand. (og dette kan nok gjelde like mye dersom noen blir forlatt av andre årsaker som feks samlivsbrudd..)
Alle har nok opplevd å tenke: Åh, den minner meg om...og så kommer både tanker og følelser helt av seg selv.
Dette er grunnen til at rydding av rommet til Nathali er en lang prosess...jeg må forholde meg til alle minnene som dukker opp, og de er både gode og vonde.


Jeg opplevde at jeg satt og smilte når jeg fant noe ekkelt,seigt slim på en boks.
Hun kalte det for "prompe-slim" fordi det laget en veldig ufin lyd når hun klemte det sammen. Når jeg satt med dette i hånden og hørte den samme lyden, kunne jeg føle at hun stod bak meg, laget disse lydene og holdt på å le seg ihjel..."Mamma, du må ikke gjøre sånn..det er IKKE pent"!! Ja, vi hadde mange diskusjoner på hvorvidt det var fornuftig å bruke pengene på dette... Nå har jeg helt andre tanker rundt det. Det nydelige smilet og den hjertelige latteren hennes. Jeg savner latteren så inderlig, men nå følte den allikevel.
Det er ikke store avstander mellom smil og gråt, og derfor er det en fryktelig slitsom og tung prosess.        

Vi har tatt dette veldig gradvis, og over lang tid fordi det har vært riktig for oss. Vi har sortert i mange omganger, og kjent på hva tingene gjør med oss. Noen ting er det helt greit å pakke ned eller kaste, mens andre må være der lenger.. Andre som er i en slik situasjon kan føle at det er bedre å fjerne alt med en gang fordi det er altfor vondt å ha tingene synlig. Noen må overlate hele prosessen til utenforstående, mens andre  klarer ikke fjerne noenting, og lar alt stå..

Vi er forskjellige, og jeg vil at folk skal få en forståelse for hvor vanskelig dette kan være. Det er viktig for meg å presisere at jeg forteller om det som føles riktig for oss. Dette er ikke en mal for hvordan det bør gjøres. Jeg ønsker at folk skal føle støtte i at jeg sier at de må kjenne etter selv hva som kjennes riktig ut, ikke gjøre noe fordi de tror det er riktig ift andre sine tanker og meninger. Jeg ønsker også å nå ut til de menneskene som er rundt, slik at de kan føle at de forstår litt mer, og kan være en støtte underveis. Det er helt naturlig å sørge underveis i prosessen, men tillat deg også å tenke de gode tankene som de små "uviktige" tingene kan gi deg...
Noen av disse små tingene vi egentlig ikke tenker over, kan nemlig være små skattekister som har tatt vare på vakre og morsomme minner...

Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne sendt noen varme solstråler til hver og en...Kan ikke garantere, men det er alltid lov å håpe...

Stor klem fra Bente


13 kommentarer:

  1. STOR GOD KLEM til deg, Teresa <3

    SvarSlett
  2. Svar
    1. Tenker ofte på dere også, Tuva.
      Sender klem, støtte og omtanke til deg og dine <3

      Slett
  3. <3 Så nydelig du klarer å skrive om noe så sårt. Og du har virkelig klart å sende meg noen varmende solstråler idag ;) Du gjør en viktig jobb med å dele dette. Ikke bare for din egen del men også for oss som leser. Ønsker deg/dere lykke til med dagene som kommer og livet som venter på deg/dere. Jeg synes det var så flott det bildet av hjertet med smilet i. Det virket som om Nathali smilte gjennom det til deg-og til oss! Takk.

    Jeg fikk tilfeldig lese bloggen din via FB da jeg er en kollega av Hilde Ask ;) Jeg heter Trine J. Hansen og jeg vil gjerne følge bloggen og deg videre. Vakker og dyp og søt blogg <3 Med nydelig og helende musikk til <3 takk! Ønsker deg solskinn og nye gode sommerminner der du er <3 Klem fra me :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Trine.
      Dette gjorde dypt inntrykk på en veldig god måte. Det blir veldig spesielt med så mye støtte, omtanke og varme fra en person jeg ikke kjenner.( men som kjenner Hilde :-) Tusen, tusen takk for at du skrev dette til meg. Denne bloggen har gitt meg en unik mulighet til å "møte" det ekte i menneskene, langt vekk fra utseende og "skryte-fasader". Slike hilsener gir meg utrolig mye tilbake!
      Jeg føler det samme med hjertet.Det er veldig spesielt...
      Ønsker deg også noen varme sommerdager nå :)
      Klem

      Slett
  4. Nå følger jeg bloggen din på "ordentelig":)Du skriver så vakkert, men likevel så vondt, om noe så sårt og vondt som det å miste sitt eget barn.. Det ble litt feil uttrykt, det jeg mener er at du skriver så fint om noe så vondt, det er så lett å se din smerte..man får så lyst til å lese mer, og til å gi deg en god og varm klem: Ønsker deg fine dager i sommer.. <3

    Varm klem, Linn

    SvarSlett
  5. Kjære Linn.
    Så koselig å se et bilde sammen med navnet:-) Jeg skjønner godt hva du mener, ikke tenk på ordene.. Jeg vet hvor vanskelig det kan være å formulere hva man føler, og på denne bloggen velger jeg å tenke at tankene bak kommentarene fyller ut det man ikke får sagt. Så tusen takk! Innleggene kommer når jeg føler jeg må skrive, og jeg setter veldig pris på at du leser. Føler at sommeren endelig er her, og håper du også nyter den. Tusen takk for klemmen..Jeg sender en i retur til deg med håp om at du og dine får mange gode dager <3 Hilsen Bente

    SvarSlett
  6. Takk for svar, kjære Bente:) Jeg også skriver når jeg føler for det,og det er godt å bare gjøre slik man føler for, da blir det så mye mer naturlig. Jeg har akkurat begynt å blogge, men har hittil bare ett blogginnlegg. Det er litt nytt for meg å skrive blogg, men nå tror jeg at jeg er kommet litt inn i det. Litt usikker på ting og tang ennå sånn som det å "følge", etc. Jeg har lagt inn deg som en av mine to blogger jeg følger, men jeg stresser ikke. Det blir som det blir:)
    Følg meg gjerne om du vil!!:) Men ikke stress med det om du ikke orker. Er her jeg!!
    Klem, Linn :)

    SvarSlett
  7. PS; Helt sant, det var alltid sol om sommeren da vi var små, uansett hvor i landet man bodde;)Igjen, du skildrer og skriver så vakkert:)Du kunne ha skrevet bok:)

    Klem, Linn :)

    SvarSlett
  8. Og jeg har visst ikke lært meg å ha åpenrom mellom setningene ;)

    SvarSlett
  9. Hei, Bente <3 Jeg har bare et lite spørsmål til deg... :) Jeg er litt ny på blogging, og lurer på hvordan du greier å ha det så ryddig inne på profilen din? Altså når du viser full profil? Til meg lagrer innleggene mine seg der også, i tillegg til på selve bloggsiden. Jeg kan jo slette de på den andre siden, men da er jeg redd de forsvinner helt... Og så kan jeg selvsagt prøve meg frem, men spør først jeg:)

    Varm klem, Linn :))

    SvarSlett
  10. Kjære Linn.

    Beklager at det har tatt litt tid å få svart deg,men jeg har vært på ferie og latt bloggen ligge litt på vent.Denne uken har det faktisk vært god, gammeldags sommer!! Spennende at du er igang med å blogge.Kommer nok til å følge med på det du skriver:-). Jeg vet ikke mer om blogging enn det jeg får frem her. Jeg er en enkel sjel som ikke fikser alle de fancy oppsettene. Jeg fant en mal jeg følte var riktig, og holder meg trofast til den. Jeg er derfor ikke den rette til å svare på spm om bloggsidene, for jeg har faktisk ikke peiling på mer enn det jeg pusler med selv... Jeg er overbevist om at det finnes mange som er mye flinkere enn meg på dette!
    Ønsker deg masse lykke til med Bloggen din, Linn. Stor klem

    SvarSlett
  11. Kjære Bente!! :-)

    Du har ingenting å beklage, jeg forventet ikke at du måtte være rask til å svare:) Nja, jeg er hele tiden så usikker, men nå har jeg i alle fall skrevet noen få innlegg, og så langt føler jeg meg trygg. Så godt å høre at det ikke bare er meg som ikke fikser alle de fancy oppleggene og alt som er ;-) Så koselig at du vil lese det jeg skriver, det varmet å høre!! :-)
    Jeg leste om dine fine dager, du beskriver så varmt og godt.... Javisst har vi vel alle våre egne måter å bearbeide sorg på, men å kunne skrive ut sine følelser for den som greier det, og på den måten også kunne være til hjelp for andre... Det er noe eget, det er fantastisk. Det betyr ikke at sorgen blir leget, for det er noe annet. Men man får tømt seg for en stund.
    Koselig å ha deg her :)

    Varm klem, Linn:)

    SvarSlett