Translate

mandag 29. juli 2013

Det gode øyeblikket...

Kjære deg...

Endelig kom sommeren vi har lengtet så etter...Ikke sikkert at alle har opplevd den voldsomme varmen, men alle har visst opplevd dager med sol hvis man skal tro landets største aviser.
Jeg har hatt ferie og kjenner at det har vært utrolig godt. Ja, jeg kan faktisk si med hånden på hjertet at dette har vært gode dager. Det føles litt rart å si det, men jeg har tenkt veldig mye og jeg har kommet frem til at jeg har lov til å si dette uten å føle at det er galt.

En dag jeg lå på brygga og kjente at solen stekte, saltvannet tørket og kroppen slappet av, tenkte jeg at livet ikke var så verst. Jeg likte den gode følelsen av sommer. Disse tankene varte i noen sekunder, kanskje minutter, men så kom de andre og tok over. Nathali skulle vært der med meg...
Sånn er livet mitt. Tankene kommer og går hele tiden. Når jeg opplever gode eller morsomme øyeblikk, kommer også tanken på at vi skulle opplevd dette sammen...

Denne gangen klarte jeg å tenke litt videre...Jeg kunne tenke at Nathali var der sammen med meg og delte denne gode følelsen. Jeg har henne alltid med meg i hjertet, og dette øyeblikket ville jeg oppleve sammen med henne i tankene og følelsene.

Jeg tillot meg derfor å kjenne etter hva som var godt, og tenkte at jeg delte det med henne..."Kjenn så godt solen varmer, Nathali. Kjenn lukten av sjøen og hør på måkene. Hør bølgene som skyller over steinene. Kjenn hvor avslappet og rolig mamma er nå..."
Hun visste jo hvor mye jeg lengtet etter sol og varme, og hvordan slike gode dager påvirket meg.

Slik lå jeg og delte inntrykkene med henne i tankene. Jeg har sagt det før, men det skjer mye i hjertet mitt når jeg opplever slike ting. Det føles som om det roer seg ned, blir mer åpent og rommer mye kjærlighet. En kjærlighet jeg er nødt til å plassere et sted, siden den ikke blir borte selv om hun ikke er her sammen med oss. Den er der like sterk, og den trenger å bli gitt til henne. Når jeg legger hånden på hjertet blir det veldig konkret, og jeg føler at jeg gir, hun tar imot og gir meg tilbake.

For noen kan nok dette virke veldig rart, og jeg skjønner godt at ikke alle forstår hva jeg prøver å si. Alle som opplever sorg og savn eller har store utfordringer i eget liv, har sin egen måte å tenke og reagere på. Jeg har min, og for meg er dette en måte å overleve på.
Jeg finner ro i å føle at jeg har jenta mi sammen med meg fremdeles.

Andre finner fred i å tenke at etter man er død er det slutt på alt. Vi er forskjellige, og det er utrolig viktig å respektere at andre mener noe annet!
Vi kan være enige om at vi tenker forskjellig, og ingen kan si 100% sikkert at den andre tar feil. Den dagen jeg dør selv, vil svaret komme. I mellomtiden velger jeg det som kjennes mest riktig ut. Det skader ingen andre siden jeg lar det være en personlig trøst til meg selv
Det ville være veldig vondt om noen prøvde å overbevise meg om at jeg tar feil. At det jeg føler er tull og tøys, og at alt kan forklares på en fornuftig måte. Det ville føles som at noen fjernet støtten jeg trengte for å stå oppreist.
Jeg ønsker derfor å si følgende...Vær så snill å la den som har mistet noen få lov til å tro det de vil, og la dem få muligheten til å finne indre ro. La dem få velge om de tror på at det finnes mer etter døden, eller om alt er ferdig i det øyeblikket man forlater denne verden. Jeg har møtt mennesker som har funnet ro først etter at nær person er død, så det finnes mange årsaker til at folk tenker som de gjør.

Uansett hva man tenker om dette...
Jeg er helt sikker på at dine tanker om dette, er tanker som føles riktig for deg.
Hold fast ved dem og vit at det som gir deg ro i hjertet er det som holder deg oppe når livet blir for tungt...

Denne gangen vil jeg gi en klem med følelse av sommer...
                                                                         Hilsen Bente

9 kommentarer:

  1. <3 KLEM til deg <3

    Linn:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for klemmen. Det varmer veldig. Sender en stor varm klem tibake til deg også :-)

      Slett
  2. Kjære Bente! Godt å høre at du har hatt ferie- det har også jeg hatt selv om jeg er pensjonist (kan ha ferie hele året). Deilig å føle sol og varme, godt for kropp og sjel. Mange klemmer til deg fra Berit i Høland.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Berit. Sommeren kommer heldigvis uansett hvordan man har det.Var veldig godt å komme ned på hytta med flotte folk og andre omgivelser.Ferie er noe som er annerledes enn hverdagene, og man trenger slike avbrekk. Jeg trengte dette nå, og jeg er veldig glad for at vi fikk disse dagene. Stor klem tilbake til dere begge to.

      Slett
  3. Så godt å lese at du har funnet litt ro. Jeg kan kjenne meg igjen når du beskriver roen du føler fordi du alltid har Nathali hos deg.. Når du kan slippe sorgen litt og senke skuldrene fordi du kjenner at hun er jo i hjertet ditt. <3
    God klem til deg <3

    SvarSlett
  4. Kjære Tuva.
    Du har sett alle sidene av sorgen min, og du holdt rundt meg når jeg trengte det som mest. Det kommer jeg ikke til å glemme. Skulle ønske jeg kunne gjort det samme for deg. Men vit at dere ofte er i tankene mine. Ja,Nathali er alltid hos meg. Stor klem til deg og dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å tenke på at vi kunne le sammen også...Det reddet mange utfordrende situasjoner.

      Slett
  5. Kjære Bente.
    Det er så godt for meg å lese det du skriver om dine tanker og følelser. For vi som har mistet barnet våres, forstår hverandre.Så flott at du kan tilate deg til å føle at du har hatt noen gode dager i ferien.Jeg forstår godt hvad du prøver å si, når du føler at Nathali er hos deg. Du er veldig heldig som føler at hun er sammen med deg, nyt det, det er jo fantastisk.
    Jeg har alltid tenkt på den måten,før jeg mistet min datter.Men nå har jeg mistet troen på det meste.Jeg holder alikevel fast på at hun kansje er her(for tenk om hun er her).Så derfor snakker jeg med min datter hver dag. Gode varme tanker til deg.Desiree

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Desiree.

      Ja,vi forstår hverandre selv om vi ikke bruker så mange ord...
      Jeg har samme tanker som deg innimellom, og det er vondt. Det er derfor jeg bruker hjertet som en "kanal". Det føler ting og reagerer. Tenk bare på hvordan hjertet reagerer ved redsel, sinne, sorg og forelskelse. Jeg har brukt lang tid, og fått hjelp til å klare å åpne opp for ting og følelser jeg ikke helt kan definere.Fornuften forteller oss en ting, men hjertet kan også si noe. Jeg skjønner godt at du har mistet troen på ting nå.Det er veldig forståelig, og jeg føler med deg. Jeg håper allikevel at du klarer disse tunge dagene nå, og at du kan gå videre i sorgprosessen når tiden er inne og du er klar for det.( Men sorgen går i bølger.Man blir ikke bare mindre trist etter en stund. Plutselig er den der verre enn noensinne før den roer seg litt igjen) Hvor lang tid det tar, varierer for hvert enkelt menneske.Jeg har et råd til deg..Hold fast ved de tankene som kan gi deg en liten trøst. Kanskje de også kan hjelpe deg å føle nærhet til datteren din. Jeg er helt sikker på at hun er med deg i hjertet ditt hele tiden.Kjenn på mamma-kjærligheten. Den blir ikke borte..
      Det er visstnok helt vanlig at man snakker med de man har mistet.

      Stor varm klem

      Slett