Translate

lørdag 6. februar 2016

Hva trenger du?



Kjære deg...

Livet er umulig å forutse, men når man ser tilbake på ting som har skjedd kan man noen ganger lure på hvorfor man ikke er mer forberedt på å skulle takle det som dukker opp.
Helt fra vi var små har vi måttet løse utfordringer, så vi har lært enormt mye underveis.

Vi havner stadig i nye kamper, men vi har også med oss mer og mer erfaring for hver gang. Vi begynner ikke leve hele livet på nytt hver dag selv om det er ny dag og nye muligheter, men vi kan velge en ny veg.

Det er lenge siden jeg har skrevet, for jeg har nok en gang hatt en periode der jeg har famlet rundt i dypt mørke og brukt all energien på å prøve å lete etter "fyrstikker" slik at jeg kunne tenne et lite lys inni meg selv.
Noen ganger må man faktisk senke forventningene man har til hvordan man ønsker å oppleve dagene ned til et minimum for å klare å finne ro og glede i de små øyeblikkene. Det har virket som en evighet, men jeg fant dem til slutt.
Følelsen av å ha et tykt skall som skiller utsiden og innsiden var og er delvis der fortsatt, men det føles allikevel veldig godt.

Dette høres kanskje ut som en merkelig beskrivelse for mange, men for meg føles det veldig naturlig å prøve å sette ord på ulike følelser, for da blir de litt mindre farlige.
Det er ikke farlig å ha det vondt, men det kan være veldig skremmende dersom man begynner å tvile på om det noen gang vil gå over.
Jeg begynner å få ganske god erfaring på at livet mitt ikke alltid tar den retningen jeg har planlagt, men det har også ført til at jeg gang på gang får oppleve hvilken fantastisk følelse det er når jeg kjenner at jeg er tilbake i livet slik jeg ønsker å kjenne det.
Jeg har innsett at når jeg begynner å tenke at jeg ikke orker å kjempe mer, så er det godt å snakke med noen som vet at jeg egentlig bare ønsker å kjenne på noe annet, noe godt, men at jeg ikke finner veien selv...

Når jeg skriver om disse tankene og følelsene vet jeg at jeg forteller mye om meg selv, men jeg vet også at jeg ikke er den eneste i verden som har det sånn. Jeg er sikker på at jeg heller ikke er den eneste som har møtt andre som sier "nå orker jeg ikke mer"..
Det kan være noen ord i forbifarten fordi man er stresset og frustrert over alt man føler man burde gjort, men ikke rekker, eller det kan være noen ord som gjør at vi blir alvorlig bekymret for et annet menneske.

Jeg har brukt, og bruker fortsatt ordene innimellom, men nå vet jeg mer hva de handler om.
Jeg må tåle å møte hver eneste dag uten Nathali, og noen ganger blir det rett og slett for mange vonde dager etter hverandre.
Noen ganger sier jeg det i dyp fortvilelse fordi jeg ikke klarer å se fremover, men ordene kan også fungere som en ventil for å slippe ut noe av trykket jeg går og bærer på.
Det kan være tøffe ord å høre for andre, og jeg har fått erfare hvor usikre andre mennesker blir dersom jeg sier dem.
Det er helt naturlig å bli usikker, og man vet ikke hva man skal si siden man er fryktelig redd for å si noe galt.
Jeg blir som regel møtt med "hva kan jeg gjøre for deg? Er det noe som helst jeg kan hjelpe til med, så gjør jeg gjerne det."
Det er godt ment og jeg har sagt det mange ganger selv fordi jeg har hatt et inderlig ønske om å hjelpe personen i en vanskelig og fastlåst situasjon. Vi vil så gjerne hjelpe, men vet ikke hvordan og som regel vet ikke den vi spør heller...

Nå har egne erfaringer lært meg at det finnes noen andre ord som treffer dypere og som faktisk kan bidra til å komme nærmere kjernen i det som oppleves så vondt.
Jeg har hatet det og blitt frustrert mange ganger, men det er fordi det har truffet noe i meg som har vært vanskelig å forholde seg til. Istedenfor å få tilbud om hjelp, har jeg fått et spørsmål som krever svar.. "Hva TRENGER du nå, Bente?"

Joda, som regel har svaret vært "vet ikke", siden ja/nei ikke har vært noe alternativ, men nå vet jeg at et eller annet sted ligger svaret, og det er bare jeg som vet det. Det kan være en vanskelig og tøff prosess å lete etter det, men det er nettopp denne prosessen som er så viktig for å sortere hva dette egentlig handler om.

Jeg har erfart at når angsten fører til at jeg mister kontakten med virkeligheten, trenger jeg at noen holder rundt og gir meg trygghet.
Når hodet er som en bisverm av inntrykk, følelser og tanker, trenger jeg å være helt alene. Når jeg føler meg ensom, trenger jeg å bli sett, og når livet føles tomt og svart kan jeg trenge å oppleve noe som føles godt.
Men det vanskeligste har nok vært å si at jeg trenger noen å snakke med. Jeg sier at dette er en prosess fordi man ofte må gå mange runder for å klare å komme lenger inn i kjernen, men dersom man tør å være ærlig ovenfor seg selv og tør å kjenne etter, kan man klare det.

"Hva trenger jeg nå??" Mange mener at vi er altfor opptatt av oss selv og snakker om at vi blir selvsentrerte av å vende blikket innover istedenfor utover, men vi trenger begge deler.
Det kan være en utfordring i dagens samfunn at vi blir altfor opptatt av oss selv og egne behov, men for meg har det blitt et veldig klart skille mellom hva jeg virkelig trenger i livet mitt, og hva jeg ønsker meg.
Jeg har skjønt hvor avhengig jeg er av gode relasjoner med andre mennesker, og hvor enormt viktig det er for meg å føle trygghet.
Istedenfor å tenke hva andre kan gjøre for meg, har jeg heller blitt mer ydmyk. Jeg ser at jeg må bidra og gi av meg selv for å finne det jeg leter etter hos andre.
Noen ganger krever det at jeg må forandre meg eller være mer åpen for å oppnå det, eller jeg må ta noen vanskelige valg fordi jeg har forventet mer av andre enn de har hatt mulighet eller ønske om å gi.

Jeg kan føle lettelse over at andre forteller hva de trenger i vanskelig situasjon, men jeg har også kjent på egen lettelse når jeg forstår hva dette handler om. Da er jeg også mer åpen for å begynne den neste prosessen som handler om å se etter løsninger for hvordan jeg kan få det jeg trenger.

På listen over ting jeg vet jeg pleier å glede meg over, står konserter høyt oppe. Jeg skjønner nå at dette handler mye om at jeg kan få være meg selv akkurat slik jeg er, men samtidig få muligheten til å ta imot noe andre formidler.
Det er ikke alle konserter som gjør inntrykk på meg, men i forrige uke opplevde jeg at det føltes som om det harde skallet som har holdt det vonde på innsiden slo store sprekker, og det flommet inn masse lys og enorm glede.
Så til dere som følger meg på fb og har sett at jeg har delt mange videoer med Åge Sten Nilsen & Dan Reed .. dette er rett og slett bare min måte å fortelle det, og si takk :-)



Jeg håper at jeg med dette innlegget har gitt deg noen tanker du kan ta med deg videre.
Jeg vil nok en gang minne om at selv om jeg trekker frem spesielle episoder eller erfaringer fra eget liv, så betyr ikke det at det jeg skriver, ikke kan brukes i helt andre situasjoner.
Alle mennesker opplever å være triste eller ha det vondt, og jeg kunne nevnt mange dagligdagse eksempler, men da hadde jeg aldri blitt ferdig.
Det kan også hende at dette føles helt feil for noen, men jeg stoler på at du som leser vet dette best selv.

Jeg håper derfor at du tar til deg det du føler er riktig for deg, og bruker det slik du selv føler er godt eller nyttig.

Varm klem fra Bente


9 kommentarer:

  1. Kjære Bente. ❤ Så vondt å høre at du har hatt en vond periode nå... Jeg har tenkt mye på deg i det siste.. Jeg ble så glad da du fortalte meg om at Dan Reed skulle komme til mitt hjemsted, tusen, tusen takk for det!! Han vet jeg betyr så mye for deg ❤ Dessverre hadde jeg ikke krefter til å dra, men jeg ble veldig glad over at du tenkte på meg ❤
    Du skriver så godt om så vonde ting.. Jeg kjenner meg veldig igjen i dine tanker ❤
    Jeg skulle gjerne holdt rundt deg i disse stundene du har behov for å bli holdt rundt ❤
    Men vit at du er i tankene mine 🌹
    Varm klem Linn

    SvarSlett
  2. Kjære Bente. ❤ Så vondt å høre at du har hatt en vond periode nå... Jeg har tenkt mye på deg i det siste.. Jeg ble så glad da du fortalte meg om at Dan Reed skulle komme til mitt hjemsted, tusen, tusen takk for det!! Han vet jeg betyr så mye for deg ❤ Dessverre hadde jeg ikke krefter til å dra, men jeg ble veldig glad over at du tenkte på meg ❤
    Du skriver så godt om så vonde ting.. Jeg kjenner meg veldig igjen i dine tanker ❤
    Jeg skulle gjerne holdt rundt deg i disse stundene du har behov for å bli holdt rundt ❤
    Men vit at du er i tankene mine 🌹
    Varm klem Linn

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære gode Linn.
      Nå ble jeg helt rørt.. Jeg har kjent meg igjen i mange av dine tanker også, og det gjør inntrykk når man føler at noen som virkelig har kjent på livets utfordringer bryr seg. Tusen takk for gode og støttende ord. Jeg skriver aldri selve innlegget når det står på som verst, for da ville jeg nok utlevert mer enn jeg hadde hatt kontroll på der og da, men det jeg opplever lærer meg mye når jeg ser tilbake. Du kjenner nok også til hvor godt det er når ting lysner etter tunge perioder.Jeg tror man blir veldig takknemlig over små gode ting når kontrastene blir så store og det gjør at vi blir sterkere og tåler mer.
      Det var veldig synd du ikke fikk med deg konserten, men du valgte nok det beste for deg selv denne gangen. Jeg fikk to helt spesielle opplevelser som handlet om mer enn jeg har skrevet her, og jeg ble glad når jeg fikk høre at de skal jobbe mer sammen. Kanskje du får en ny mulighet :-)
      Det er alltid koselig å høre fra deg, og jeg beklager at det har tatt litt tid å svare. Har ny tlf og hadde ikke fått satt den på riktig varsling. Men veldig hyggelig å oppdage denne fra deg.
      Håper du får noen fine og gode dager sammen med dine kjære i påsken.
      Klem fra Bente

      Slett
  3. Du må ikke tenke på at det tar lang tid før jeg hører fra deg, Bente ❤ Det kan det gjøres hos meg også ❤ Og at du ikke skriver når det står på som verst forstår jeg veldig godt. Man er ikke helt i stand til å skrive med klart hode da...
    Ja, jeg håper muligheten byr seg igjen. Og det kan absolutt hende 😊
    Håper du har en så fin påske som mulig ❤
    Veldig god klem fra meg ❤

    SvarSlett
  4. Du må ikke tenke på at det tar lang tid før jeg hører fra deg, Bente ❤ Det kan det gjøres hos meg også ❤ Og at du ikke skriver når det står på som verst forstår jeg veldig godt. Man er ikke helt i stand til å skrive med klart hode da...
    Ja, jeg håper muligheten byr seg igjen. Og det kan absolutt hende 😊
    Håper du har en så fin påske som mulig ❤
    Veldig god klem fra meg ❤

    SvarSlett
  5. Ps; hvordan redigerer man egentlig personinformasjon? Altså presentasjonen av seg selv? Mulig jeg er dum, men jeg får det ikke til 😊 Tiden går jo 😉 Er langt ifra 37 år mer 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg blir skikkelig stresset så fort jeg ikke får til ting som handler om mer enn selve skrivingen, så jeg har ingen problemer med å skjønne deg, og du har min fulle forståelse. :-) Måtte sjekke selv, men mener du kan redigere profilen din ved å trykke på den merkede linjen med navnet ditt der det står "om meg". Ser du har en annen utforming, men det er slik jeg redigerer min, så vi kan jo håpe at det er noe likt. Hvis ikke må du nok gå inn på innstillinger. Ok, du ikke er 37 lenger, men det hjelper jammen ikke å være 45 heller, hehe.. Mulig noen sitter å flirer av oss som famler med data, men vi er jo skikkelig gode på andre ting i livet!!! Klem

      Slett
  6. 😂 Da får de bare le 😊 Tusen takk, skal prøve 😊
    Ha en fin 1.Påskedag! ❤
    Her er det sol og fint vær, og ungene er ute og bygger hytte i trærne 😉
    Klem ❤

    SvarSlett
  7. 😂 Da får de bare le 😊 Tusen takk, skal prøve 😊
    Ha en fin 1.Påskedag! ❤
    Her er det sol og fint vær, og ungene er ute og bygger hytte i trærne 😉
    Klem ❤

    SvarSlett